Petua Cepatkan Luka Bersalin Sembuh

  • Sunday, December 03, 2017
  • By efie muhamad
  • 0 Comments

Selalu dok dengar kawan-kawan dok cerita, berpantang dengan Vivix ni best sangat. Luka cepat sembuh, badan pun rasa lebih bertenaga. maklumlah masa berpantang ni biasanya kita letih kan. Letih bersalin belum hilang, ditambah pulak dengan letih nak uruskan baby yang baru lahir.

Itu belum kira lagi nak jaga abang kakaknya yang dah besar. Belum masuk jugak lagi bab baby yang mungkin berjaga malam. Belum juga ambil kira kalau kita bersalin secara caesarian, yang memerlukn penjagaan lebih rapi dan tak boleh nak lasak sangat. Fuhhhhh.. Pendek kata kalau nak senaraikan, memang berjela-jela.

Sehinggalah, akhirnya saya sendiri yang melalui perkara tersebut.

Pengalaman Saya Bersalin Secara Pembedahan


Ditakdirkan, masa bersalin anak yang ke 4, saya terpaksa melalui proses bersalin secara emergency czer, disebabkan tali pusat baby terbelit kat leher. Dari dalam LR, terus ditolak ke OT. Masa tu, perasaan tak tau nak cakap lah. Sebab saya jenis yang mengandung takde masalah alahan semua, bersalin pun biasanya senang. Bila tiba-tiba nak kena operate, fuhhhh tak dapat nak gambarkan perasaan masa tu.

Alhamdulillah, proses pembedahan itu selesai dalam masa 1 jam. Maka. bermulalah pengalaman saya buat kali pertama sebagai ibu yang bersalin secara pembedahan.

Affaf semasa baru keluar ikut tingkap hihihi

Hari ke 2 selepas bersalin, saya mengalami rengat. Rengat ni, kalau sesiapa yang pernah alami, memang tahu la kan sakit sangat. Sebab dia macam contraction lah. Ditambah pulak dengan kita ni yang baru lepas bersalin secara czer, ya Allah tak tau nak gambarkan dia punya kesakitan tu.

Saya terus mintak suami bawakkan Vivix ke hospital. Dengan takdir Allah, keesokan harinya rengat saya dah pun hilang. Dan saya juga dibenarkan keluar dari hospital selepas 2 hari bersalin. Biasanya, 3 hari bersalin baru doktor akan discharge, kan?

Luka pembedahan tersebut saya jaga betul-betul. Setiap kali lepas mandi, memang lap bagi kering. Kadang-kadang tu, masa kat dalam bilik, saya memang anginkan je kawasan jahitan tu, bagi tak lembap.

Vivix memang saya tak lupa makan. Memang sangat-sangat membantu. Bantu saya bertenaga, dalam nak uruskan bayi dan abang serta kakak-kakaknya. Saya berpantang di rumah keluarga cuma 12 hari. Kemudian saya balik ke rumah sendiri, dan berpantang sendirian. Luka operation tu sembuh dalam masa lebih kurang 2 minggu sahaja.

Dan yang lagi best, 2 bulan selepas bersalin, saya dah pun boleh tunaikan umrah. Umrah memang perlukan tenaga - banyak berjalan, terutama dari hotel nak ke Masjidilharam, dan juga masa Tawaf & Sai'e. Memang perlukan tenaga yang banyak. Alhamdulillah, saya dapat tunaikan umrah sebanyak 43 kali, tanpa masalah.

Madinah
Di Masjid Quba


Juga, lepas 4 bulan bersalin, saya pergi panjat bukit. Siap bawak baby lagi.. Heheheheh...




Perkongsian saya di FB semasa selepas bersalin hari tu..

[VIVIX & BERPANTANG]
Banyak sebenarnya kisah-kisah best tentang Vivix ni..
Tapi disebabkan saya ni masih lagi dalam mode berpantang, so sukalah saya nak cerita pasal Vivix dan berpantang ni..
.
Bersalin kali ni, Allah takdirkan saya kena czer..
Mula-mula masa hari kedua selepas bersalin tu, saya dah mula bangkit berjalan.. Ikutkan rasa sakit jugaklah kat tempat operate tu, sebab ubat bius tu dah makin hilang kan..
.
Tapi sebab nurse pesan, nak kena berjalan jugak sebab nak elakkan darah beku, so saya gigihkanlah jugak berjalan. Mula-mula tu berjalan tunduk2 sebab sakit kan, tapi nurse cakap suuh berjalan betul-betul supaya jahitan luka tu jadi elok cantik..
.
Hari kedua berpantang ni, saya mula makan Vivix. Asalnya sebab rasa sakit sangat tempat jahitan tu + rengat jugak menyerang.. Alhamdulillah, esoknya tu, rasa better sangat.. Takde rasa sakit sangat tu dah. Petangnya, dah boleh discaj hospital. 
.
MEMANG SUPERBLAH VIVIX NI!
.
Kawan-kawan & family pun cakap saya ni macam bukan orang bersalin hahahahah... Dahla bersalin czer kan.. Hihihi.. 
.
Mula-mula berpantang sampai hari ke 12, dok rumah family.. Hari ke 13 tu dah balik ke rumah sendiri, berpantang sendiri... Uruskan rumah dan anak-anak, dengan bantuan suami jugaklah.. Tapi masak tu memang saya masak sendirilah, suami bab lain2 memang tiptop membantu, tapi bab masak ni memang tak la kan hihihi...
.
Hari tu ada kawan saya tanya, dia bakal bersalin April ni..
.
"Efie, kalu aku amek Vivix & Ostematrix je boleh tak masa pantang?"
.
Bagi saya, vitamin2 lain seperti B-Complex Vitalea Vit C tu amek jugaklah sebab setiap vitamin berfungsi lain-lain kan.. 
.
Tapiiii..
.
Ya, saya faham ada yang tak tertelan bila banyak sangat benda nak kena makan ni.. So, boleh sangatlah kalo nak amek Vivix dan Ostematrix sahaja masa pantang.. Dah bagus sangat dah tu...
.
So... IBU-IBU YANG BAKAL BERSALIN..
Masukkan senarai Vivix dalam checklist kalian.
Memang superb!
Untuk tenaga, untuk penyembuhan, untuk sel-sel badan berfungsi dengan baik VIVIX memang A++++!


Testimoni Ibu-Ibu Bersalin Yang Amalkan Vivix









So, bakal-bakal ibu....

Bulan ni promo Vivix tau!
Tolong beli sekarang masa harga masih murah ni..
Lambat lagi bersalin pun takpe..
Simpan dulu ok...

Nak order, boleh klik link eSell ni terus tau!


Untuk konsultansi, boleh hubungi saya..




Pengedar Sah Shaklee Kota Bharu (ID: 869620)
FB: Efie Muhamad (Founder TheVioletTeam)











You Might Also Like

0 comments