Strok > Bengkak Otak > Sel Otak Mati: Kini, Bagaikan Mati Hidup Semula

  • Monday, February 01, 2016
  • By efie muhamad
  • 1 Comments

Strok - satu perkataan yang mengundang debaran kepada sesiapa sahaja, apatah lagi ianya boleh menyerang sesiapa sahaja, tanpa mengira jantina dan usia.

Apakah Strok?



Angin ahmar atau strok ialah masalah kesihatan yang diakibatkan oleh salur darah tersumbat dan bekalan darah ke sebahagian otak diganggu. Bahagian otak tersebut tidak lagi menerima oksigen yang mencukupi dan oleh itu, sel-sel otak akan rosak atau mati, dan mengakibatkan bahagian badan yang dikuasai oleh bahagian otak itu tidak berfungsi. Angin ahmar ialah kecederaan saraf yang serius dan gejalanya ialah kehilangan fungsi saraf secara tiba-tiba.


Ya, ianya berlaku dengan pantas, secara tiba-tiba... Sangat menakutkan!


Jenis-jenis Strok



HAEMORRHAGIC STROKE 

Haemorrhagic atau pendarahan terjadi bila salur darah pecah di dalam otak. Kedua-dua jenis situasi ini menyebabkan kurang oksigen kepada tisu otak yang menyebabkan stroke.


ISCHAEMIC STROKE.

Ischaemic berlaku bila saluran arteri yang membekalkan darah beroksigen ke tisu otak tersumbat oleh darah beku (trombus) atau serpihan lemak (embolus). Stroke jenis ini lebih kerap terjadi berbanding jenis haemorrhagic.


Biasanya, golongan yang lebih berisiko untuk menghadapi serangan strok ini ialah mereka yang mempunyai tekanan darah tinggi, kolestrol tinggi dan kencing manis. Juga, mereka yang merokok turut terdedah kepada risiko yang tinggi untuk mengalami serangan strok.


Perkongsian Kisah Seorang Isteri Di mana Suaminya Mengalami Strok


Subhanallah...

Saya memang sangat teruja dengan perkongsian ini...
Saya Hafza Aein.. Ini suami saya yang mengalami stroke pada APRIL 2014. Doktor mengesahkan otak kirinya membengkak dengan cepat. Hanya pembedahan pembukaan tempurung kepala sahaja yang dapat menyelamatkan nyawa suami. Saya bersetuju tanpa berfikir panjang kerana tiada pilihan lain.
 Pada MEI 2014, suami masih lagi tidak sedar dan doktor memberitahu saya yang sel-sel otak di bahagian otak kiri telah mati dan ada 3 kemungkinan yang terjadi pada suami. Sama ada tidak dapat mengingat siapa diri dia dan ahli keluarga, atau boleh mengingat tapi cepat lupa ataupun mengalami masalah pertuturan.
 Alhamdulillah.. Allah Maha Besar.. bia dia dah sedar dia masih lagi ingat akan kami sekeluarga. Cuma yang menjadi masalah bila setiap pertuturan dia menjadikan kami tidak faham. Mulai dari itu, saya cuba bagi dia VIVIX setiap malam dengan 1 sudu kecil dan berdoa setiap kali saya bagi dia untuk pulihkan sel-sel yang dah mati di otak dia sebab otak kiri merupakan otak bertutur dan mengira.
 Alhamdulillah setelah hampir setahun saya berikan VIVIX, pertuturan suami semakin pulih dan doktor pun puji suami nampak semakin berseri-seri dan makin banyak cakap. Suka saya bila doktor cakap macam tu.
Terima kasih Shaklee telah membantu menyembuhkan suami saya dan keluarga. Terima kasih juga pada upline saya yang memahami keadaan saya dan memberi cadangan ambil Vivix untuk bantu pulihkan suami saya.


Alhamdulillah, berikhtiar dengan Vivix. Allah jua yang menyembuhkan.

Bila dah sakit, tiada yang lebih penting selain dari mendapat kesihatan itu kembali kan? 

Dan pilihan terbaik yang harus kita buat adalah untuk berikhtiar untuk sentiasa kekal sihat. 

Apa yang kita boleh lakukan, amalkan Vivix dari semasa masih sihat lagi..

Untuk membeli Vivix secara online menggunakan Kad Debit/ Kad Kredit, klik butang di bawah.


Ikut sahaja langkah yang diberi, web belian adalah selamat dan dilindungi (https :Hyper Text Transfer Protocol Secure (HTTPS) is the secure version of HTTP, the protocol over which data is sent between your browser and the website that you are connected to)

Ataupun, boleh sahaja order melalui saya..
❤ Efie Muhamad ❤

SMS/Whatsapp: 019-9890707

P/s: 
BULAN INI ADA OFFER MENARIK BELIAN VIVIX TWIN 
HARGA HEBAT+FREE MEMBERSHIP+CASHBACK!
Jangan lepaskan peluang!

You Might Also Like

1 comments

  1. Alhamdulillah lega tengok orang boleh baik dari strok..

    http://fatinsoho.com/pince-and-pints-tempat-makan-best-kl/

    ReplyDelete