Tips Menjayakan Penyusuan Susu Ibu Sepenuhnya

  • Monday, January 19, 2015
  • By efie muhamad
  • 0 Comments

Masa saya mula-mula bersalinkan Ammar 6 tahun dulu, masa tu trend untuk breastfeeding masih belum meluas di kalangan masyarakat kita. Sebaliknya, amalan menyusukan anak dengan susu formula memang menjadi warisan turun temurun, termasuklah di kalangan surirumah sepenuh masa.

Saya sendiri pun tak pasti macamana saya buat keputusan untuk susukan anak sepenuhnya dengan susu badan. Mungkin hasil dari pembacaan kot. Maklumlah, sebagai ibu muda, kita terdedah dengan pelbagai ilmu yang boleh didapati hanya melalui hujung jari kan. Maka, saya memang buat keputusan untuk susukan anak sepenuhnya, tanpa langsung fikir untuk topup dengan susu formula.

Kalo masih ragu-ragu untuk menyusukan anak sepenuhnya, jom baca artikel ni dahulu..

3 Sebab Kenapa Mesti Susu Ibu

Lepas baca ni, mesti teruja dan bersemangat untuk menyusukan anak dengan susu ibu sepenuhnya kan?


Tips Untuk Susukan Anak Sepenuhnya Dengan Susu Ibu



Tips ni saya peroleh dari wall facebook sahabat saya, Anida Ahmad. Kalo korang ada akaun FB, nanti jadilah friend dengan beliau, insya Allah banyak tips-tips penyusuan yang beliau kongsikan.

Saya summarize kan apa intipati dari perkongsian sahabat saya ni...

1.Mesti kena stadi tentang penyusuan susu ibu.

 

2. Demand vs Supply
Maka susukan bayi dengan susu ibu secara kerap, walaupun kita rasa susu takde ataupun sikit sangat.


3. Jangan sesekali sediakan susu formula dengan alasan 'in case'...



 4. Libatkan suami dalam menambah ilmu tentang penyusuan susu ibu. Alaaa, anak dia jugak kan? Jangan malas-malas ye wahai para suami...


5. Paling penting, KUASA DOA. Allah lah yang memberi rezeki kepada kita...


Set Menyusu Shaklee

 

Selain amalkan segala tips-tips penyusuan kat atas tu, kita juga boleh berikhtiar dengan Set Menyusu Shaklee, untuk membantu badan kita bertenaga dan dapat menyusukan anak dengan sempurna, insya Allah...

Jom dengar perkongsian dari Peer Counselor Laktasi ni, Puan Dilla Jalil dari Ipoh, Perak bagaimana beliau telah mencuba Set Menyusu Shaklee dan sangat berpuas hati dengan hasil yang beliau dapat...


Apalagi, jom kita sediakan diri sepenuhnya, sebelum bayi lahir. Jika bayi dah lahir pun, masih belum terlambat. Sentiasa ada peluang untuk kita susukan bayi sepenuhnya dengan titisan emas kita tu, iaitu SUSU IBU.



Boleh isi borang ni..
Ataupun boleh je hubungi saya melalui cara-cara di bawah..


❤ Efie Muhamad ❤

SMS/Whatsapp: 019-9890707




You Might Also Like

0 comments