Kawal Berat Badan Dari Naik Mencanak-canak Semasa Hamil

  • Wednesday, January 21, 2015
  • By efie muhamad
  • 0 Comments

Bila mengandung ni, banyak yang kita kena ambil berat. Semuanya takleh nak main belasah je macam zaman tak mengandung. Makan kena jaga, berat kena jaga, hemoglobin darah kena cantik, gula dalam darah takleh tinggi, tekanan darah pun kena normal, urin kena ok dan berjela-jela lagi yang kena jaga semasa hamil. 

Tu baru bab kesihatan luaran. Bab kesihatan dalaman pun lagi la kena titikberat. Amalan rohani, tuturkata tingkahlaku tu semua kena jaga. Bukan nak kata masa hamil je kena jaga, masa lain tak payah (kang ada pulak yang silap paham statement aku ni hehehehe), tapt masa hamil ni la yang betul-betul kena jaga kan...

Ok, kali ni kita cerita pasal berat yang naik mencanak-canak ni.. Bila naik sangat, memang misi bising kan? Tak naik pun tak boleh jugak, bising jugak.. heheh.. takpelah, tu keje misi.. biar je diorang buat keje diorang.. kita redha je lah... hehehe..

Apa yang kita nak, berat kita naik cantik je semasa hamil. Tak nak la naik banyak sangat kan. Nanti nak turunkan lepas bersalin nanti susah..

kawal berat badan semasa mengandung


Jumlah kenaikan berat sepatutnya sekitar 11-16kg sahaja, sepanjang tempoh kehamilan seperti yang ditunjukkan dalam gambarajah kat bawah.



kawal berat badan semasa mengandung

Rahsia Saya Kawal Berat Badan Semasa Hamil


Alhamdulillah, semalam saya pergi checkup kat Klinik Kesihatan Kubang Kerian, rutin ibu mengandung la kan. Bila dah masuk 3rd truimester ni, setiap 2 minggu sekali kena buat checkup..

Sekarang ni, dah nak masuk 32 minggu kehamilan saya (esok exactly the day >> 32 weeks).. jumlah berat yang saya naik adalah cuma 5kg setakat ni.. alhamdulillah... misi pun tak bising walaupun berat saya tak naik dari 2 minggu lepas... maklumlah, saya ni memang dah terlebih-lebih berat sejak zaman tak mengandung lagi... hihihi... so takde hal la kalo tak naik sangat pun kan.. kalo yang jenis kurus tu, mungkin misi bising bila tak naik...

Walaupun berat saya tak naik banyak, tapi berat baby dalam kandungan bila scan, alhamdulillah memang mengikut yang sepatutnya... tak perlu risau...

Makan saya seperti biasa, tak pernah tak lalu.. heheh.. alahan memang saya takde, muntah-muntah pun takde.. saya memang jenis yang takde morning sickness, alhamdulillah.. rezeki Allah buat saya kan...

Mungkin, rahsia berat saya tak naik sangat ni sebab saya amalkan OmegaGuard Shaklee.. OmegaGuard Shaklee memang ada dalam Set Hamil Shaklee, untuk Trimester 2 & 3, khusus untuk merangsang perkembangan baby dalam kandungan.. Bonusnya, kepada saya lah.. heheh... berat tak naik sangat, tekanan darah pun normal sepanjang kehamilan ni...



Sangat best!

Bagaimana OmegaGuard Boleh Menolong Mengawal Berat Badan


OmegaGuard (minyak ikan) mengandungi Omega-3 Fatty Acid. 
Omega-3 Fatty Acids mempengaruhi pelbagai jenis hormone yang dihasilkan oleh badan termasuk LEPTIN yang merupakan hormone yang penting dalam pengawalan selera makan dan metabolisme. Ianya dihasilkan daripada lemak di dalam badan. Leptin akan menghantar signal kepada otak untuk mengehadkan rasa lapar. 
SEMAKIN RENDAH PARAS LEPTIN, SEMAKIN CEPAT KITA AKAN BERASA LAPAR
Menurut satu kajian di the University of Navarra of Pamplona, Spain, Omega-3 Fatty Acids secara langsung dapat mengurangkan selera makan hasil kesannya terhadap tahap kelaparan seorang manusia. Ianya berkaitrapat dengan PENINGKATAN PARAS LEPTIN di dalam badan. Subjek kajian bagi satu kes kajian yang diterbitkan dalam “Appetite” tahun 2008 telah mengambil diet tinggi dengan Omega-3 Fatty Acids menunjukkan yang mereka kurang berasa lapar semasa dalam proses diet. 

Mengawal rasa lapar adalah salah satu kunci untuk berjaya dalam diet. Sumber : Livestrong
So, macamana?
OmegaGuard bukan setakat beri kebaikan untuk perkembangan otak bayi, tapi beri kebaikan berganda-ganda buat kita. Nak-nak, bila lepas bersalin nanti, masa menyusukan anak tu, biasanya ibu menyusu dan kerap lapar adalah sinonim kan.. Nak maaakan aje kerjanya.. Haaaa, kat sinilah pentingnya bila amek Omega... Kata nak kurus kan? (saya la tu heheheh).
 Apa kata kita sama-sama amek OmegaGuard sekarang? Untuk kebaikan kita dan bayi kita jugak kan....

 1 botol OmegaGuard = 90 biji (RM136)

 Kalo ada yang nak cuba OmegaGuard ni..

Boleh isi borang ni..
Ataupun boleh je hubungi saya melalui cara-cara di bawah..




❤ Efie Muhamad ❤


SMS/Whatsapp: 019-9890707


You Might Also Like

0 comments