Shaklee MLM Menipu?

  • Wednesday, April 16, 2014
  • By efie muhamad
  • 0 Comments

MLM memang dipandang sebagai taboo dalam masyarakat kita. Sama seperti saya suatu ketika dahulu, turut jelak bila apa-apa perniagaan yang berunsurkan MLM. Memang sudah jadi stigma masyarakat kot...

Sebenarnya, masyarakat memang tak wajar disalahkan atas persepsi mereka terhadap MLM ini. Sebabnya, memang banyak syarikat yang memanipulasikan sistem MLM sampailah MLM ni dilabelkan sebagai satu sistem yang salah. Yang haramjadah. Yang menipu orang. Yang kena cari orang. Yang kena labur beribu-ribu, in fact berpuluh ribu semata-mata hanya untuk menyertai perniagaan MLM. Lepas dah masuk, dibiar je... Mana tak bengang kan? Hutang bank tetap kena bayar, duit 'investment' hangus, diri merana. Silap-silap boleh meruntuhkan satu2 rumahtangga tu.
 Allahuakbar!




Ok, sebenarnya MLM tu tak salah. MLM merupakan satu sistem yang bagus sebenarnya. MLM adalah satu sistem di  mana kita dapat belajar teknik-teknik pemasaran, produk secara percuma sahaja. Bukan  pada waktu-waktu tertentu je, tapi pada setiap masa.

 
MLM Shaklee??


Saya join Shaklee secara tak sengaja, dengan tak tahu pun sebenarnya bahawa Shaklee mengamalkan MLM. Bila dah tau, saya cepat-cepat cari maklumat tentang status sistem perniagaan ni, samada patuh syariah ataupun tidak. Dan Alhamdulillah, memang saya berpuas hati dengan hasil pencarian saya itu..

Nak join Shaklee bukannya kena bayar beribu-ribu macam kebanyakan MLM lain buat tu. Cuma bayar RM75 je (untuk keahlian seumur hidup pulak tu, bukannya kena renew setiap tahun pun). Lepas tu kita dahpun jadi ahli Shaklee yang sah. Samada turut nak berniaga Shaklee, ataupun join  sekadar untuk makan sendiri je itu terpulang pada kita.

Ya, ada jugak satu cara lagi untuk jadi ahli Shaklee ni. Beli mana-mana produk Shaklee berjumlah lebih kurang RM650, maka kita akan layak jadi ahli Shaklee secara percuma. But again, sekiranya kita tak nak beli sampai RM650 ni, then amek je option pertama tadi, bayar RM75 je la.. Takde paksaan pun untuk kita pilih mana-mana cara untuk jadi ahli.


Berniaga Shaklee; Apa Kelebihannya??

Untung Runcit

Bila berniaga, pastilah kena ada barang yang diniagakan kan? Barulah namanya perniagaan. Tu antara sebab saya yakin dengan Shaklee. Bukannya lepas daftar, pastu kena cari orang lain. Produk perniagaan entah kemana. Produk Shaklee ni pulak memang dah terbukti secara klinikal kualiti setiap produknya. Boleh tengok kajian klinikal kat sini. Bukan produk yang main-main, tanpa kajian yang kukuh. Kalo tak, takdela Vitalea Shaklee tu dah hampir 100 tahun usianya. Bertahan!

Oh ya, pasal untung runcit sebenarnya kan.. Eheheh... Ok beza harga ahli dan harga jualan adalah sekitar 20%-25%. Banyak tu tau. Contohnya, kalau jual produk Shaklee yang harganya RM100, modal kita baru RM80 je. RM20 dah boleh kumpul untuk tambahkan modal lagi kan, ataupun dah boleh buat duit belanja harian keluarga. Dah tak payah korek duit gaji dah...

 
Cash Bonus
Cash bonus ni Shaklee bayar setiap bulan, bergantung pada performance kita lah. Rate bonus yang Shaklee tawarkan adalah dari 5% - 21%. Kemudian ada lagi leadership bonus dan coordinator incentive. Semua ni saya dah dan tengah dapat setiap bulan. Bukan cakap-cakap kosong je tau!


Car Bonus

Yang ni pulak, Shaklee bukan bagi kita kereta. Tapi Shaklee bagi kita cash setiap bulan, dan nilai cash tu tak tetap. Bergantung pada performance kita. Dan yang pasti, nilai car bonus ni memang keep increasing pada setiap bulan. Best kan? Yang ni pun memang saya dah dapat setiap bulan.


Convention

Ok, yang ni trip pelancongan samada dalam atau luar negara. Yang ni pun saya dah dapat. Eheheh.. Best tau.. Ni bukan trip biasa-biasa je, tapi 6 STAR TRIP.. Memang dilayan sungguh. Boleh tengok kat sini untuk trip pertama saya bersama Shaklee di sini



trip shaklee kota kinabalu

Best kan join Shaklee??

Bermodalkan HANYA RM75, dan saya telah dapat maaaaaacam-macam. Alhamdulillah, Allah tunjukkan jalan untuk saya bersama Shaklee.

Dan kini, saya bersama team Cheese saya, sedang mengorak langkah untuk pergi lebih jauh lagi dalam Shaklee. Insya Allah..

Ingin bersama-sama saya dalam Cheese???

Boleh call saya sekarang!!
iR Efie Muhamad 
ID Shaklee: 869620
019-9890707

You Might Also Like

0 comments