Tips Rahsia Bagaimana Banyakkan Susu Dengan Mudah

  • Monday, January 07, 2013
  • By efie muhamad
  • 0 Comments



Lagi sebulan genap 2 tahun saya susukan anak dara kesayangan saya, Ajlaa’ Qaisa. Perjalanan penyusuan ini tidaklah terlalu payah, namun tidak juga terlalu senang. Pendeka kata, banyak yang kita perlu korbankan. Masa tidur, masa kerja, masa rehat dan lain-lain. Minda kita harus disetkan seawall kehamilan, bahawa banyak yang perlu kita korbankan demi anak tercinta, juga adalah penting untuk menambahkan ilmu mengenai breastfeeding dari awal.

Anak dara kesayangan merangkap PA, bodyGuard, penglipurlara.....


Saya pasti, ramai ibu-ibu di luar sana, yang juga dah berjaya susukan anak dengan susu ibu sepenuhnya. Namun tidak kurang juga yang masih lagi belum yakin dan tertanya-tanya bagaimana untuk menghasilkan susu tanpa putus sepanjang tempoh dua tahun itu.




 Inilah Rahsianya!!




Kerapkan Sessi Perahan dan Penyusuan Terus 


Konsep asas dalam penyusuan susu ibu adalah demand vs supply. Semakin banyak permintaan, maka makin banyaklah penghasilan. Makin kerap payudara dikosongkan, makin bertambahlah susu yang diisi.Justeru, ibu-ibu jangan gusar kiranya anak asyik nak menetek sahaja.. hehe.. itu membantu merangsang penghasilan susu secara berterusan. Bila anak tidak menyusu secara terus, kosongkan payudara anda dengan memerah (samada secara marmet atau pam), sekurang2nya 3jam sekali. Adalah merbahaya kiranya ibu-ibu membiarkan payudara bengkak dengan hasrat untuk mendapat banyak susu dengan sekali perahan sahaja, kerana kiranya dibiarkan berterusan penghasilan susu akan merudum.


Pengambilan Air yang Cukup


Banyakkan minum air- sebanyak mana hanya diri anda yang mengetahuinya. Namun ianya tidak boleh dipandang remeh. Susu itu sendiri dalam bentuk cecair maka air sangat penting. Air penting untuk menyahkan segala toksin dalam badan maka si ibu yang sihat akan menghasilkan susu yang berkualiti!



Amalan suplemen


Bagi saya, pengambilan suplemen adalah penting untuk menjamin badan ibu sihat dan bertenaga serta tidak mudah lesu. Proses perahan (marmet/pam) memerlukan tenaga yang bukan sedikit, walaupun menggunakan pam elektrik. Suplemen dapat  membantu agar tubuh menjalankan sistemnya dengan baik. Pengambilan supplemen banyak membantu agar metabolisme badan seimbang ... sebagai contoh pengambilan b complex membantu sistem tubuh berada di dalam keadaan tenang dan rehat. Susu ibu akan lebih mudah terhasil dengan keadaan si ibu gembira dan tenang berbanding runsing dan keletihan.

Berikut adalah suplemen yang saya amalkan sepanjang menyusukan Ajlaa’. Memang banyak membantu saya, dalam menyusukan anak dara ni.. 


Saya berjaya, syukur pada Allah yang memudahkan perjalanan penyusuan saya. Sekiranya anda pun ingin berjaya, amalkan tips2 di atas, insya Allah. Berdoalah semoga perjalan penyusuan anda turut dipermudahkan.

Anda ingin amalkan suplemen seperti saya??  Jangan ragu-ragu... Badan sihat, susu mantap!!

Hubungi saya Efie di 019-9890707.


You Might Also Like

0 comments